Składanie wniosków o dofinansowanie bez wychodzenia z domu

Wykorzystując darmowy System Obsługi Wsparcia (sow.pfron.org.pl) można złożyć elektroniczny wniosek również w dzień wolny od pracy, 24 godziny na dobę, 365 dni w roku.

Bez wychodzenia z domu wnioskować o dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych,  do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz o dofinansowanie do likwidacji barier w komunikowaniu się, technicznych i architektonicznych.

Do złożenia wniosku potrzebne są:

  • dostęp do Internetu,
  • konto w Systemie Obsługi Wsparcia,
  • podpis elektroniczny lub profil zaufany. Profil zaufany można potwierdzić w wielu instytucjach oraz online przy pomocy dziesięciu różnych banków – zobacz, jakie to proste. https://www.gov.pl/web/profilzaufany

Można skorzystać także z kreatora, który usprawnia proces składania wniosku. https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Białej Podlaskiej informuje, że od 1 marca 2025 r. ruszył nabór wniosków o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu ,,Aktywny samorząd”. Program ma na celu wsparcie osób z niepełnosprawnościami w uczestnictwie w życiu społecznym i zawodowym poprzez dofinansowanie do działań likwidujących lub zmniejszających różnego rodzaju bariery. Aby skorzystać z dofinansowania należy złożyć wniosek za pośrednictwem platformy SOW. Wnioski będą rozpatrywane zgodnie z dokumentem pn. Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu ,,Aktywny samorząd” (https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/aktywny-samorzad/dokumenty-programowe-105401/kierunki-dzialan-oraz-warunki-brzegowe-obowiazujace-realizatorow/kierunki-dzialan-oraz-warunki-brzegowe-obowiazujace-realizatorow-obowiazujace/kierunki-dzialan-oraz-warunki-brzegowe-obowiazujace-realizatorow-programu-aktywny-samorzad-w-2025-roku/  )

Informacja o programie „Aktywny samorząd” w 2025 roku

https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/program-aktywny-samorzad-w-2025-roku/

Moduł I 

  1. Obszar A:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 73 500 zł),
    • Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 2 426 zł – w przypadku prawa jazdy kategorii B oraz 4 043 zł – w przypadku pozostałych kategorii prawa jazdy)
    • Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 2 426 zł – w przypadku prawa jazdy kategorii B oraz 4 043 zł – w przypadku pozostałych kategorii prawa jazdy,  578 zł – do kosztów usług tłumacza języka migowego)
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 4 620 zł)

Wymagane dokumenty: 

Obszar A Zadanie 1

  • kompletnie wypełniony wniosek,
  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka, 
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną, 
  • zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające, iż następstwem schorzeń, stanowiących podstawę orzeczenia jest dysfunkcja narządu ruchu, gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż 05-R, 
  • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), , dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania, 
  • fakultatywnie: opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności, 
  • dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny, 
  • zaświadczenie o dochodach, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu, 
  • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie, 
  • oświadczenie o posiadaniu wkładu własnego, • pełnomocnictwo notarialne lub w zwykłej formie pisemnej – jeśli wniosek składa pełnomocnik.
  • Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=464
  • Wniosek – zał. nr 1
  • Zaświadczenie lekarskie – zał. nr 2
  • Klauzula informacyjna RODO – zał. nr 3

Obszar A Zadanie 2 – 3 

  • kompletnie wypełniony wniosek,
  • orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną, 
  • zaświadczenie lekarza specjalisty, gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż 05-R lub 03-L, 
  • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania, 
  • zaświadczenie o dochodach, 
  • zaświadczenie wydane przez lekarza uprawnionego do badań kierowców, potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami; zaświadczenie powinno być wystawione nie wcześniej niż na 120 dni przed dniem złożenia wniosku i wypełnione czytelnie w języku polskim, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu, 
  • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie, 
  • oświadczenie o posiadaniu wkładu własnego.
  • Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=469
  • Wniosek – zał. nr 1
  • Zaświadczenie lekarskie – zał. nr 2
  • Klauzula informacyjna RODO – zał. nr 3

Obszar A Zadanie 4 

  • kompletnie wypełniony wniosek,
  • orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną, 
  • zaświadczenie lekarskie (specjalista), gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż 03-L, 
  • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania, 
  • fakultatywnie: opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności, 
  • dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny, • zaświadczenie o dochodach, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu, • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie, 
  • oświadczenie o posiadaniu wkładu własnego.
  • Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=474   
  • Wniosek – zał. nr 1
  • Zaświadczenie lekarskie – zał. nr 2
  • Klauzula informacyjna RODO – zał. nr 3
  1. Obszar B 
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 10 500 zł, a w przypadku osób niewidomych – dodatkowo 17 325 zł na zakup urządzeń brajlowskich)
    • Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania (maksymalne dofinansowanie wynosi 100%, ale nie więcej niż 4 620 zł – dla osoby głuchoniewidomej, 3 465 zł – dla osoby z dysfunkcją narządu słuchu i 2 310 zł – dla pozostałych wnioskodawców)
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 10 500 zł)
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 6 300 zł)
    • Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego,   zakupionego w ramach programu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 1 733 zł)

Wymagane dokumenty:

Obszar B Zadanie 1 – 3 – 4,

  • kompletnie wypełniony wniosek,
  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka (nie dotyczy osoby z dysfunkcją narządu wzroku i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności), 
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
  • osoba ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – z orzeczeniem o niepełnosprawności: zaświadczenie lekarskie (specjalista) potwierdzające dysfunkcję w stopniu znacznym obu rąk, 
  • osoba z dysfunkcją narządu wzroku ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności – z orzeczeniem o niepełnosprawności: zaświadczenie lekarskie (okulista) gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż 04-O, 
  • osoba z dysfunkcją narządu wzroku do 16 roku życia – z orzeczeniem o niepełnosprawności: zaświadczenie lekarskie (okulista), 
  • osoba z dysfunkcją narządu słuchu: zaświadczenie lekarskie (specjalista), gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż 03-L 
  • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania, 
  • fakultatywnie: opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności, 
  • dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny, 
  • zaświadczenie o dochodach, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu, 
  • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie, • oświadczenie o posiadaniu wkładu własnego.
  • Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=481
  • 1.Wniosek
  • 2. Załącznik nr 1 do wniosku – dysfunkcja kończyn górnych (zadanie B-1)
  • 3. Załącznik nr 1 do wniosku – dysfunkcja narządu wzroku (zadanie B-1)
  • 4. Załącznik nr 1 do wniosku -dysfunkcja narządu wzroku (zadanie B-3)
  • 5. Załącznik nr 1 do wniosku – dysfunkcja narządu słuchu (zadanie B-4)
  • 6. Klauzula informacyjna RODO

Obszar B Zadanie 2 

  • kompletnie wypełniony wniosek,
  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy twojego dziecka, • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną, 
  • fakultatywnie: opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności, 
  • dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny, 
  • zaświadczenie o dochodach, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu. 
  • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie, • oświadczenie o posiadaniu wkładu własnego.
  • Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=489
  • 1. Wniosek
  • 2. Klauzula informacyjna RODO

Obszar B Zadanie 5 

  • kompletnie wypełniony wniosek,
  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy twojego dziecka, 
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną, 
  • fakultatywnie: opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności, 
  • dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny, 
  • zaświadczenie o dochodach, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu, 
  • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie, 
  • oświadczenie o posiadaniu wkładu własnego.
  • Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=493
  • 1. Wniosek
  • 2. Klauzula informacyjna RODO
  1. Obszar C 
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub ze stopniem znacznym niepełnosprawności i dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielnie poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 18 480 zł, z możliwością uzyskania zwiększenia do kwoty rekomendowanej przez lekarza eksperta PFRON, ale nie wyższej niż 28 875 zł)
    • Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności (maksymalne dofinansowanie wynosi 100%, ale nie więcej niż 4 043 zł, w tym do zakupu jednego akumulatora – nie więcej niż 1 155 zł)
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż: 13 200 zł – w zakresie ręki, 28 600 zł – w zakresie przedramienia, 33 000 zł – w zakresie ramienia lub wyłuszczeniu w stawie barkowym,  19 800 zł – na poziomie stopy lub podudzia, 27 500 zł – na wysokości uda (także przez staw kolanowy),  33 000 zł – w zakresie uda lub wyłuszczeniu w stawie biodrowym)
    • Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości), adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż: 3 960 zł – w zakresie ręki, 8 580 zł – w zakresie przedramienia, 9 900 zł – w zakresie ramienia lub wyłuszczeniu w stawie barkowym, 5 940 zł – na poziomie stopy lub podudzia, 8 250 zł – na wysokości uda (także przez staw kolanowy),  9 900 zł – w zakresie uda lub wyłuszczeniu w stawie biodrowym)
    • Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 8 663 zł).

Wymagane dokumenty:

Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=499

1. Wniosek
2. Zaświadczenie lekarskie
3. Klauzula informacyjna RODO

Obszar C Zadanie 2 

  • kompletnie wypełniony wniosek,
  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka, 
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną, 
  • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania, 
  • fakultatywnie: opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności, 
  • zaświadczenie o dochodach, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu, 
  • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie.
  • Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=504
  • 1. Wniosek
  • 2. Klauzula informacyjna RODO

Obszar C Zadanie 3 

  • kompletnie wypełniony wniosek,
  • orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania, 
  • fakultatywnie: zlecenie na zaopatrzenie w wyrób medyczny, 
  • dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny, 
  • zaświadczenie wydane przez lekarza (specjalistę) potwierdzające stabilność procesu chorobowego Wnioskodawcy i możliwość uzyskania przez Wnioskodawcę zdolności do pracy po zaopatrzeniu w protezę, wypełnione czytelnie w języku polskim wystawione nie wcześniej niż 120 dni przed dniem złożenia wniosku, • zaświadczenie o dochodach, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu, 
  • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie, 
  • oświadczenie o posiadaniu wkładu własnego.
  • Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=508
  • Wniosek
  •  Klauzula informacyjna RODO

Obszar C Zadanie 4

  • kompletnie wypełniony wniosek, 
  • orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania, 
  • dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny, 
  • zaświadczenie wydane przez lekarza (specjalistę) potwierdzające stabilność procesu chorobowego Wnioskodawcy i możliwość uzyskania przez Wnioskodawcę zdolności do pracy po zaopatrzeniu w protezę, wypełnione czytelnie w języku polskim wystawione nie wcześniej niż 120 dni przed dniem złożenia wniosku, • zaświadczenie o dochodach, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu, 
  • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie, 
  • oświadczenie o posiadaniu wkładu własnego.
  • : https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=515
  • Wniosek
  • Zaświadczenie lekarskie
  • Zaświadczenie lekarskie C3-C4-proteza
  • Propozycja_specyfikacji_i_kosztorysu_C4_O
  • Propozycja_specyfikacji_i_kosztorysu_C3_O
  • Klauzula RODO

Obszar C Zadanie 5 

  • kompletnie wypełniony wniosek,
  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka, • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną, 
  • zaświadczenie lekarskie (specjalista) (zgoda): zawierające zgodę na użytkowanie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub wózka ręcznego z oprzyrządowaniem elektrycznym,
  • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), , dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania, 
  • fakultatywnie: opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności, 
  • dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny, 
  • zaświadczenie o dochodach, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu, 
  • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie, 
  • oświadczenie o posiadaniu wkładu własnego.
  • Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=521
  • 1. Wniosek
  • 2. Zaświadczenie lekarskie
  • 3. Klauzula informacyjna RODO
  1. Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej tj. dziecka będącego pod opieką Wnioskodawcy, przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką (dziennego opiekuna, niani lub w ramach klubu dziecięcego, punktu przedszkolnego, zespołu wychowania przedszkolnego), adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, którzy są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka (maksymalne dofinansowanie wynosi 90%, ale nie więcej niż 347 zł miesięcznie).

Wymagane dokumenty:

Obszar D

  • kompletnie wypełniony wniosek,
  • orzeczenie o niepełnosprawności, 
  • akt urodzenia dziecka, 
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną, 
  • informacja o poniesionych kosztach (z placówki, faktura lub zaświadczenie, potwierdzenia zapłaty), 
  • zaświadczenie o dochodach, 
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku) – wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu, 
  • oświadczenie o nieubieganiu się na ten sam cel w innym powiecie, 
  • oświadczenie o posiadaniu wkładu własneg.
  • Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=526
  • 1. Wniosek
  • 2. Klauzula informacyjna RODO
  1. Obszar E – pomoc w  pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem; (maksymalne dofinansowanie wynosi 100 zł miesięcznie)

DRUKI:

Druki do pobrania: https://mops-bialapodlaska.pl/?page_id=530

Druki do pobrania:

1. Wniosek
2. Zaświadczenie lekarskie
3. Klauzula informacyjna RODO

Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, adresowana do osób ze znacznym, umiarkowanym lub lekkim stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium, a także do osób mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.

W ramach modułu II kwota dofinansowania kosztów nauki, dotyczących semestru/półrocza objętego dofinansowaniem, wynosi w przypadku: 

  1. dodatku na pokrycie kosztów kształcenia:
    1. do 1.155 zł dla wnioskodawców pobierających naukę w szkole policealnej lub kolegium,
    2. do 1.733 zł dla pozostałych wnioskodawców;
  2. dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego – do 4.620 zł;
  3. opłaty za naukę (czesne) – równowartość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) – niezależnie od daty poniesienia kosztów, przy czym dofinansowanie powyżej kwoty 4.620 zł jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, adresowana do osób ze znacznym, umiarkowanym lub lekkim stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium, a także do osób mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi. Pomoc w ramach Modułu II obejmuje:

  • dofinansowanie dodatku na otwarcie przewodu doktorskiego poza studiami doktoranckimi – do 4 620 zł,
  • dofinansowanie czesnego:
    • 90% kosztów, ale nie więcej niż 4 620 zł – w przypadku wnioskodawców zatrudnionych w rozumieniu programu
    • 100% kosztów, ale nie więcej niż 4 620 zł – w przypadku wnioskodawców niezatrudnionych
  • dodatek na pokrycie kosztów kształcenia (obliczany indywidualnie dla każdego wnioskodawcy):
    • podstawa dodatku wynosi:
      • 1 155 zł – w przypadku osób pobierających naukę w szkole policealnej lub kolegium
      • 1 733 zł – w przypadku osób pobierających naukę w szkole wyższej
    • zwiększenia dodatku wynoszą:
      • 578 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca ponosi koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania;
      • 347 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca posiada aktualną (ważną) Kartę Dużej Rodziny;
      • 347 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca pobiera naukę jednocześnie na dwóch kierunkach studiów/nauki (przyznanie tej kwoty oznacza dofinansowanie kosztów nauki/udzielenie pomocy także na drugim kierunku);
      • 231  zł – w przypadku, gdy wnioskodawca studiuje w przyspieszonym trybie;
      • 347 zł – w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba poszkodowana w 2024 lub w 2025 roku w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych;
      • 347 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca korzysta z usług tłumacza języka migowego,
      • 924 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca posiada podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złoży wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w dedykowanym systemie przygotowanym przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przy czym możliwość ta dotyczy tylko tych wnioskodawców, którzy skorzystają z tego zwiększenia po raz pierwszy (wsparcie jest jednorazowe);
      • 578 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca w poprzednim semestrze pobierał lub aktualnie pobiera naukę w formie zdalnej, w tym w systemie hybrydowym.

W przypadku, gdy wnioskodawca w module II pobiera naukę w ramach dwóch i więcej form kształcenia na poziomie wyższym (kierunków studiów), kwota dofinansowania opłaty za naukę (czesne) może być zwiększona o równowartość połowy kosztów czesnego na kolejnym/kolejnych kierunkach nauki, przy czym dofinansowanie powyżej kwoty 2.310 zł jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.Do wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego zobowiązani są tylko Wnioskodawcy zatrudnieni (co najmniej 10% kosztów czesnego na pierwszym kierunku, na drugim i kolejnych kierunkach – rzeczywisty udział własny wyniesie 60%). 

Z wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego będziesz zwolniona/zwolniony jeśli Twój  przeciętny miesięczny dochód w gospodarstwie domowym nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę. 

Wymagany udział własny w kosztach opłaty za naukę (czesne) na drugim i kolejnych kierunkach wynosi co najmniej 50% kosztów opłaty, z zastrzeżeniem ustępu 22 punkt 2 litera b dokumentu: Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu ,,Aktywny samorząd).

 Pomoc w module II w formie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, o którym mowa w ustępie 10 punkt 1 i ustępie 13, ma charakter progresywny i motywacyjny. Wysokość dodatku dla każdego wnioskodawcy jest uzależniona od jego postępów w nauce i wynosi:

  1. do 50% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki na pierwszym roku nauki w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym, w przypadku form kształcenia trwających jeden rok – do 75% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku;
  2. do 75% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki na kolejnym, drugim roku edukacji w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym;
  3. do 100% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki w kolejnych latach (od trzeciego roku) danej formy edukacji na poziomie wyższym,

przy czym studenci studiów II stopnia i doktoranci szkół doktorskich oraz uczestnicy studiów doktoranckich mogą otrzymać dodatek w kwocie maksymalnej na każdym etapie nauki.

     Przekazanie dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego następuje po zawarciu umowy dofinansowania.

Przekazanie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia następuje po zawarciu umowy dofinansowania i przekazaniu realizatorowi programu informacji o zaliczeniu przez wnioskodawcę semestru/półrocza objętego dofinansowaniem lub po złożeniu zaświadczenia ze szkoły/uczelni, że wnioskodawca uczęszczał na zajęcia, objęte planem/programem studiów/nauki.

Składanie wniosków:

  1. Osoby, które posiadają podpis elektroniczny lub profil zaufany mają możliwość złożenia wniosku w formie elektronicznej, w systemie przygotowanym przez Państwowy Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – SOW (System Obsługi Wsparcia finansowany ze środków PFRON, https://sow.pfron.org.pl);
  2. Papierowo: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Białej Podlaskiej, Dział Pomocy Osobom z Niepełnosprawnościami, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 15, pok. Nr.6.

WAŻNE TERMINY

MODUŁ I

01.03.2025 Termin rozpoczęcia przyjmowania wniosków

31.08.2025 Termin zakończenia przyjmowania wniosków


MODUŁ II

01.03.2025 Termin rozpoczęcia przyjmowania wniosków o dofinansowanie w ramach roku  szkolnego/akademickiego 2023/2024

31.03.2025 Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie w ramach roku szkolnego/akademickiego 2023/2024

01.09.2025 Termin rozpoczęcia przyjmowania wniosków o dofinansowanie w ramach roku szkolnego/akademickiego 2024/2025

30.09.2025 Termin zakończenia przyjmowania wniosków o refundację w ramach roku szkolnego/akademickiego 2023/2024

10.10.2025 Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie w ramach roku szkolnego/akademickiego 2024/2025