BARIERY ARCHITEKTONICZNE to wszelkie utrudnienia występujące w budynku i jego najbliższej okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania uniemożliwiają lub utrudniają osobom z niepełnosprawnościami swobodę ruchu i uczestnictwo w życiu społecznym. Bariery architektoniczne obejmują wszystkie elementy budowlane, które ze względu na swoją formę lub sposób użytkowania w pewnym stopniu utrudniają, czy wręcz uniemożliwiają swobodę przemieszczania się.

O dofinansowanie ze środków PFRON likwidacji barier architektonicznych w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Białej Podlaskiej mogą ubiegać się osoby z niepełnosprawnością zamieszkałe na terenie Miasta Biała Podlaska, których niepełnosprawność została potwierdzona orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem traktowanym na równi z tym orzeczeniem. (odniesienie do zakładki Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych)

  1. Dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych mogą otrzymać osoby z niepełnosprawnością, które mają trudności w poruszaniu się, jeżeli są właścicielami nieruchomości lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości lub uzyskały zgodę właściciela budynku, w którym stale zamieszkują na wykonanie prac związanych z likwidacją barier architektonicznych.
  2. Wydatki ze środków Funduszu na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych winny być dokonywane w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów.
  3. Dofinansowanie nie obejmuje kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie.
  4. Wysokość dofinansowania likwidacji barier architektonicznych wynosi do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
  5. Wysokość dofinansowania ustala się na poziomie:
    1. w przypadku osoby z niepełnosprawnością samotnie gospodarującej:
      • do 95% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi do kwoty 2.020,00 zł.
      • do 85% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi powyżej kwoty 2.020,00 zł i nie przekracza kwoty 3.030,00 zł,
      • do 75% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi powyżej kwoty 3 030,00 zł i nie przekracza kwoty 4.040,00 zł,
      • do 65% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi powyżej kwoty 4.040,00 zł i nie przekracza kwoty 5.050,00 zł,
      • do 55% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi powyżej kwoty 5.050,00 zł i nie przekracza kwoty 6.060,00 zł,
      • do 45% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi powyżej kwoty 5.050,00 zł i nie przekracza kwoty 6.060,00 zł.
    2. w przypadku osoby z niepełnosprawnością zamieszkującej wspólnie z rodziną:
      • do 95% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód na osobę w rodzinie wynosi do kwoty 1.646,00 zł,
      • do 85% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi powyżej kwoty 1.646,00 zł i nie przekracza kwoty 2.469,00 zł,
      • do 75% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi powyżej kwoty 2.469,00 zł i nie przekracza kwoty 3.292,00 zł,
      • do 65% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi powyżej kwoty 3.292,00 zł i nie przekracza kwoty 4.115,00 zł,
      • do 55% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi powyżej kwoty 4.115,00 zł i nie przekracza kwoty 4.938,00 zł,
      • do 45% zweryfikowanego kosztorysu prac dla wnioskodawcy, którego dochód wynosi powyżej kwoty 4.938,00 zł.

Wnioskodawca oblicza dochód za kwartał kalendarzowy poprzedzający miesiąc złożenia wniosku. (odnośnik do zakładki dochodu)

  1. Dofinansowaniem w ramach likwidacji barier architektonicznych ze środków PFRON nie mogą być objęte:
    • mieszkania będące w trakcie prac wykończeniowych lub w stanie deweloperskim,
    • żadne urządzenie montowane w częściach wspólnych mieszkalnych budynków wielorodzinnych, typu windy, krzesełka i platformy schodowe,
    • mieszkania, które zostały kupione lub zamienione w trakcie trwania niepełnosprawności i były niedostosowane do potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
    • prace o charakterze remontowo – wykończeniowym, które nie wpływają na poprawę funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością a jedynie stanowią o podniesieniu standardu pomieszczeń np.: wymian instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej, wymiana starego sprzętu na nowy.
  2. Osoba z niepełnosprawnością może ubiegać się o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych tylko raz w roku;
  3. Kompletne wnioski rozpatrywane są według kolejności ich składania.
  4. Każdy wniosek rozpatrywany jest indywidualnie, a Ośrodek na każdym etapie postępowania może wezwać Wnioskodawcę do przedstawienia dodatkowej dokumentacji lub przeprowadzić dodatkową wizję lokalną w miejscu realizacji zadania.
  5. Ośrodek może ustalić wysokość dofinansowania na obniżonym poziomie, uwzględniając przy tym bieżące możliwości finansowe.

Informacje dotyczące składania i rozpatrywania wniosku:

Wniosek wraz z kompletem dokumentów można złożyć w formie elektronicznej wykorzystując darmowy System Obsługi Wsparcia (sow.pfron.org.pl) (odniesienie do zakładki składania wniosku w SOW). Osoby, które są wykluczone cyfrowo mogą złożyć wniosek w formie papierowej.

  1. Pracownik merytoryczny prowadzący sprawę dokonuje weryfikacji wniosku pod kątem formalnym. W przypadku stwierdzenia braków/uchybień we wniosku MOPS w terminie do 10 dni od jego złożenia informuje pisemnie wnioskodawcę o występujących  uchybieniach i wzywa do ich usunięcia w terminie 30 dni. Nieusunięcie stwierdzonych braków w wyznaczonym terminie  powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
  2. Po zakwalifikowaniu wniosku pod względem formalnym pracownicy MOPS:
    • rozpatrzenie wniosku poprzedzone jest wizją lokalną pracowników MOPS w miejscu, które wymaga likwidacji barier architektonicznych,
    • dokonują weryfikacji zakresu wnioskowanych robót zgodnie z obowiązującymi zasadami przyznawania dofinansowania,
  3. Na podstawie złożonego wniosku oraz załączonej dokumentacji pracownik merytoryczny  kwalifikuje zakres prac do objęcia ich dofinansowaniem. Wysokość dofinansowania zakwalifikowanych prac ustala się na podstawie kalkulacji kosztorysowej sporządzonej przez Inspektora, zgodnie z  Katalogiem Nakładów Rzeczowych. Na prace nieobjęte kalkulacją kosztorysową wnioskodawca przedstawia ofertę cenową lub kosztorys ofertowy sporządzony zgodnie z Katalogiem Nakładów Rzeczowych. Kosztorys ofertowy weryfikowany jest przez Inspektora.
  4. Wnioskodawca otrzymuje pisemną informację o zakwalifikowanym zakresie rzeczowym prac i wysokości dofinansowania. Zostaje zobowiązany do udzielenia pisemnej informacji w terminie 30 dni w zakresie:
    • oświadczenia o akceptacji przedstawionego zakresu prac oraz kwoty dofinansowania, terminu rozpoczęcia i zakończenia prac,
  5. Po dostarczeniu w/w dokumentów i ich weryfikacji Ośrodek sporządza umowę dofinansowania dla wnioskodawcy.
  6. Przekazanie dofinansowania następuje po wykonaniu prac oraz dostarczeniu przez wnioskodawcę, nie później niż w terminie 14 dni od daty zakończenia prac:
    • umowy z wykonawcą posiadającym uprawnienia w zakresie robót remontowo –budowlanych,
    • dowodu uiszczenia kwoty udziału własnego w formie stosownej adnotacji wykonawcy na fakturze lub w formie dowodu wpłaty,
    • bezusterkowego protokołu odbioru końcowego zleconych robót, podpisanego przez Wnioskodawcę i wykonawcę robót, opatrzonego przez Wnioskodawcę klauzulą „prace zostały wykonane w całości, nie wnoszę zastrzeżeń co do ilości i jakości wykonywanych robót”,
    • dokumentacji fotograficznej wraz z podaniem wymiarów pomieszczeń i dostosowanych elementów,
    • oświadczenia wnioskodawcy, że bariery zostały zlikwidowane a pomieszczenie dostosowane do jego potrzeb,
    • rachunku/faktury wystawionej na wnioskodawcę przez wykonawcę robót, z terminem płatności nie krótszym niż 30 dni od daty jej wystawienia.
  7. MOPS nie ponosi odpowiedzialności z tytułu nie wykonania lub nienależytego wykonania prac wskazanych w umowie przez wykonawcę robót, a w szczególności z tytułu ich wad i powstałe w związku z tym szkody, opóźnienia oraz wykonanie prac niezgodnie z wymogami określonymi w przepisach ustawy prawo budowlane. Wszystkie prace budowlane przeprowadzone przez wnioskodawcę winny być realizowane zgodnie z wymogami ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 133 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r, w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065 z późn. zm.).

Proponowany katalog rzeczowy urządzeń, robót lub innych czynności, jakie mogą być objęte dofinansowaniem na wniosek osoby z niepełnosprawnością lub jej opiekuna:

  1. Budowa indywidualnej pochylni wychodzącej bezpośrednio z miejsca zamieszkania wnioskodawcy tj. balkonu, okna, tarasu, dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu ruchu umożliwiającą samodzielne poruszanie się, w przypadku, gdy zastosowanie innych rozwiązań z uwagi na warunki techniczne jest nie możliwe.
  2. Zakup i montaż podnośników, platform schodowych, wind przyściennych i innych urządzeń do transportu pionowego, w przypadku, gdy zastosowanie urządzeń alternatywnych ze względu na wysokie koszty lub warunki techniczne nie jest możliwe. W przypadku platformy przyschodowej, wind przyściennych i innych urządzeń do transportu, sprzęt musi bezpośrednio wychodzić z miejsca zamieszkania Wnioskodawcy.
  3. Dostosowanie elementów poszczególnych pomieszczeń w celu umożliwienia samodzielnego funkcjonowania, np.:
    • zakup i montaż umywalki wraz z baterią umywalkową o szerokości nie mniejszej niż 60 cm (pod umywalką obowiązuje wolna przestrzeń) osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim,
    • wymiana wanny na wolną przestrzeń kąpielową z profilowaną powierzchnią najazdową zapewniającą przestrzeń manewrową z panelem prysznicowym – jej wymiary nie mogą być mniejsze niż 100 x 110 cm, ze spadkiem 1-2% w kierunku odpływu,
    • zakup i montaż wspornika kotary z kotarą (przy montażu należy zachować obszar powierzchni manewrowej nie mniejszej niż powierzchnia wolnej przestrzeni kąpielowej czyli 100 x110 cm),
    • ułożenie okładziny ściennej z płytek ceramicznych w niezbędnym zakresie bezpośrednio związanym z likwidacją barier architektonicznych, wyłącznie w miejscach sanitarnych (w strefie prysznicowej oraz umywalkowej),
    • likwidacja progu i przygotowanie podłoża oraz ułożenie posadzki z materiałów antypoślizgowych –  płytki ceramiczne – klasa antypoślizgowości od R10 do R13,
    • zakup i montaż poręczy (pochwyt prosty 30 cm, pochwyt prosty 60 cm, pochwyt kątowy 30 x 60 cm, pochwyt łukowy stały 60 cm, pochwyt łukowy składany 60 cm),
    • zakup i montaż siedziska prysznicowego dostosowanego indywidualnie do potrzeb osoby niepełnosprawnej,
    • zakup i montaż miski ustępowej dostosowanej indywidualnie do potrzeb osoby niepełnosprawnej tylko w przypadku konieczności podwyższenia lub obniżenia jej wysokości. Za podwyższenie lub obniżenie miski ustępowej uznaje się zmianę jej wysokości liczonej od podłoża do obrzeża muszli.
    • zakup i montaż deski sedesowej dostosowanej dla osób niepełnosprawnych (deska ma być twarda i stabilna).
  4. W przypadku osób poruszających się przy pomocy wózka inwalidzkiego:
    • poszerzenie otworu drzwiowego oraz montaż drzwi wewnętrznych; drzwi do łazienki powinny otwierać się na zewnątrz pomieszczenia, mieć co najmniej szerokość 0,9 m i wysokość 2 m w świetle ościeżnicy,
    • montaż drzwi zewnętrznych; drzwi powinny mieć szerokość 0,9 m i wysokość 2 m w  świetle ościeżnicy,
    • poszerzenie otworu drzwiowego – otwór drzwiowy w świetle ościeżnicy powinny   mieć szerokość 0,9 m i wysokość 2 m,
    • dostosowanie stolarki okiennej i drzwi balkonowych z obniżonymi okuciami (maksymalna wysokość klamki od poziomu posadzki – 120 cm, w przypadku drzwi balkonowych dodatkowe zabezpieczenie drzwi przed uderzeniem podstopnicą wózka do wysokości nie mniejszej niż 40 cm od poziomu posadzki, w przypadku montażu szyby hartowanej należy przedłożyć certyfikat),
    • obniżenie/podwyższenie gniazd elektrycznych, wyłączników światła i innych,
    • – wykonanie i montaż odbojników.
  5. Dla osób z dysfunkcją narządu wzroku, stanowiącą powód wydania orzeczenia o niepełnosprawności, przy dokonaniu likwidacji barier  w pomieszczeniach uwzględnia się wykonanie odpowiedniego doświetlenia pomieszczenia, oznakowania lokalu i ciągów komunikacyjnych.
  6. Ośrodek może ustalić wysokość dofinansowania na obniżonym poziomie, uwzględniając przy tym bieżące możliwości finansowe.

Wymagane dokumenty:

  1. Wniosek o przyznanie dofinansowania likwidacji barier architektonicznych– zał. nr 1
  2. Kopia aktualnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność Wnioskodawcy (oryginał do wglądu).
  3. Kopia aktualnych orzeczeń o niepełnosprawności osób mieszkających wspólnie z osobą z niepełnosprawnością (oryginał do wglądu).
  4. Zaświadczenie lekarza specjalisty o specjalizacji adekwatnej do rodzaju niepełnosprawności wnioskodawcy (ważne jest 90 dni od dnia wystawienia) – zał. nr 2.
  5. Pisemne uzasadnienie wnioskodawcy konieczności likwidacji barier architektonicznych w odniesieniu do posiadanej niepełnosprawności.
  6. Kopie (oryginał do wglądu) aktualnych dokumentów potwierdzających własność do nieruchomości lub wieczyste użytkowanie, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych.
  7. Pisemna zgoda – oświadczenie właściciela/właścicieli budynku/lokalu na wykonanie robót we wnioskowanym zakresie – zał. nr 3
  8. Oświadczenie o miejscu pobytu stałego w miejscu realizacji przedsięwzięcia – zał. nr 4.
  9. Dokumenty potwierdzające osiągnięte dochody w kwartale kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku Wnioskodawcy oraz osób wspólnie zamieszkujących z wnioskodawcą (w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych) – zał. nr 5 oraz zał. nr 6.
  10. Szkic pomieszczeń, których dotyczy likwidacja barier architektonicznych (z podaniem ich wymiarów, obecnego i projektowanego układu funkcjonalnego),
  11. Kosztorys szczegółowy budowlany dotyczący wyłącznie zmian związanych z likwidacją barier architektonicznych sporządzony zgodnie z Katalogiem Nakładów Rzeczowych.
  12. Kopia pełnomocnictwa lub odpis postanowienia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego (oryginał do wglądu) w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna działa przez pełnomocnika lub opiekuna prawnego.
  13. Dwie oferty cenowe od dwóch różnych wykonawców/sprzedawców, w przypadku ubiegania się o likwidację bariery architektonicznej, inne niż dostosowanie pomieszczenia łazienki.
  14. Klauzula informacyjna RODO wnioskodawcy– zał. nr 7.

Wzory druków do pobrania:

  1. Wniosek o przyznanie dofinansowania likwidacji barier architektonicznych
  2. Zaświadczenie lekarza specjalisty o specjalizacji adekwatnej do rodzaju niepełnosprawności wnioskodawcy (ważne jest 90 dni od dnia wystawienia)
  3. Pisemna zgoda – oświadczenie właściciela/właścicieli budynku/lokalu na wykonanie robót we wnioskowanym zakresie
  4. Oświadczenie o miejscu pobytu stałego w miejscu realizacji przedsięwzięcia
  5. Dokumenty potwierdzające osiągnięte dochody w kwartale kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku Wnioskodawcy oraz osób wspólnie zamieszkujących z wnioskodawcą (w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych) – zał. nr 5 oraz zał. nr 6.
  6. Klauzula informacyjna RODO wnioskodawcy

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. 2016, Poz. 2046),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 926).

Pliki do pobrania